Friday, March 8, 2013

Definition of LOVE

Assalamualaikum, 

disini saya ingin berkongsi beberapak poem yang saya dapat semasa mngahdiri ceramah Ameen Misran (langitilahi) pada mnggu Kempen Cinta Illahi.

by Ameen Misran,( penceramah )

Title: A gift for me
Performer: Ameen Misran

You are a gift to me,
you are a living inspiration for all of humanity.

You are a mother,
You are a sister,
you are a daughter,
you are a wife,
but whoever you are,
you certainly give life.

You were the first one to listen to my maiden cry,
you were the one who raised me without questioning why.

You are the sholder for me to cry on,
You were the one who corrected me when I was wrong.

You are a gift to me from the start,
how can I not love you with all my heart?

The prophet said "Ashabi kan nujum,"
"My companions are like stars",
choose whoever star you want to be and never be doomed.

Be like Khadijah, Aisyah, Hafsa, Safiyyah,
the best women with best names,
who astounded the world with their fiery flames.

Who says that you are weaklings?
You are no different from us,
you are mujahids in feministic beings.

You don't deserve to bear a child of an infertile man,
you do not deserve to be taken away by absurd gentlemen.

Your love is too sacred,
Only those who are qualified are able to make it.

No poetry in the world can describe my feelings when I see you dress up properly,
no word can define how I feel when I see your shyness in preservation but firmness in determination.

You are blessings in disguise,
You are valuable manisfestations,
priceless creations and you should know that.

Now, I beg you,
you will never give up,
you will never just quit,
you will never give in,
you will never submit.

You truly are a gift to me,
A gift to us all of humanity,
The future of Islam is in your hands,
it begins from where you stand.
By Lyana Alya ( ASPer student )

Title: "My Definition of Love"
Performer : Lyana Alya
Love, how exactly do you define?
Some say it's different,
Some say it's blind.
Some of your definitions may not be similar to mine,
But I see love as sacred to The Most Divine.

Please, don't misunderstand.
My intention here is only to remind,
Cus afterall I'm still trying,
Trying to be His favourite kind,
So that I could please Him as His servant,
And I go on my days with this as my inspiration,
So that on the Day of Judgment,
I hope I won't be a disappointment.

You see,
Different people lead different kinds of lives,
Some prefer the truth,
While the other, prefer the lies,
But no matter how much you try,
You know your heart can never deny,
Because what's right will always be right.

Have a clear perception to what Islam brings to our lives,
What has been forbidden was for the sake of our peace of mind,
I mean, haven't you realized?
Just take a look at everything around you,
And you'll surely understand,
The creation of the earth itself is beyond our reachable minds,
So how long do plan to continue living in this lie?

An-Nisa' war Rijal,
Muslimeen wal muslimaat,
Mu'mineen wal mu'minaat,
Allah has granted us with an amazing gift,
A gift of a lifetime.

In our hearts, there lay something called Imaan,
So take good care of it,
As it is fragile,
Start obeying Allah's commands,
And leave the bad behind,
Because believe me when I say this to you,
It will lead you to the truth,
The truth everyone has been trying so hard to find.

So my brothers and sisters in Islam,
When you love, love with all of your heart,
When you give, give it all that you might.
But remember Allah in all that you're doing,
So that one day, your love will truly be for the ones that's deserving.


Sama-samalah kita hayati kerana kedua-dua sajak ini membawa maksud yang tersendiri yang cukup mendalam.
Wallahualam,

Saturday, March 2, 2013

SAKARATUL MAUT


Assalamualaikum ,

Syukur ke hadrat Illahi dengn limpah dan kurniaNya kita diberi peluang untuk hidup pada hari ini dan masih dikurniakan dua nikmat yang terbesar iaitu nikmat Iman dan Islam.


Apa yang saya ingin berkongsi pada hari ini adalah berkenaan dengan perkara yng semkin hamper dengan kita iaitu maut.

Surah al jumua’ah ayat 62 yang bermaksud:

 "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)."

Ayat ini menerangkan, bahawa setiap yang bernyawa pasti akan hidup.

Sebelum datang hari akhirat, kita akan mengalami dua fasa yng amat mnyakitkan. Yang pertama adalah sakaratul maut dan yang kedua adalah siksaan kubur. Izhar perkara ini bukan rekaan semata-mata malah telah termaktub didalam al-Quran dan hadis.

Kalaulahh kita tahu bagaimana peritnya mati, pasti kita akan takut untuk melakukan kejahatan. Mati merupakan perkara yang paling sakit yang akan dialami oleh setiap manusia malah ianya lebih sakit dari wanita yang melahirkan anak. Mati ini juga merupakan penghubung antara hidup dah akhirat. Sakit mati ini lebih sakit dari kuku yang dicaut dari isi, kulit disiat2 dan daging dilapah hidup2. Bahkan, rasa dahaga yang dialami teramat sangat sehinggakan, jika diberi minum seluruh lautan, belum tentu dapat mghilangkan rasa dahaga. Subhanallah sungguh betapa sakitnya mati itu.

Semasa Baginda Rasulullah S.A.W dalam keadaan rohnya sedang ditarik oleh malakiat Izrail, baginda mngatakan bahawa sakitnya sakaratul maut dan baginda juga meminta supaya Allah membebani rasa sakit sakaratul maut umatnya kepada baginda! Betapa Rasululullah sayangkan kita.

Baginda besabda bahawa sakitnya mati adalah lebih sakit dari 300 tusukan pedang.
Satu lagi kisah yang boleh diambil, adalah kisah nabi Idris yang ingin merasai sakitnya sakaratul maut, baginda meminta kepada sahabatnya malaikat izrail supaya mncabut nyawa baginda dan memasukkannya semula. Malaikat izrail berkata bahawa, beliau tidak akan mncabut nyawa nabi Idris tanpa izin Allah, lalu nabi idris berdoa lalu Allah memakbul kan doa nya. Apabila roh nabi Idris dimasukkan semula, malaikat bertanya, "bagaimanakah rasanya wahai sahabat?" Baginda mnjawab, "Demi Allah tiada yang sakit melaikan mati, bahkan lagi sakit dari haiwan yng disiat kulitnya".

Selepas roh kita dicabut, kita akan ditanam, di saat orang mula mninggalkan kubur kita, akan datang dua malaikat yang mnghampiri kita iaitu malaikat Munkar dan Nakir. Tugas malaikat ini menyoal dan menyiksa manusai di dalam kubur setimpal dengan amalannya. Setiap perkara yang kita lakukan di dunia akan disoaal di dalam kubur.

Diriwayatkan Nabi Isa A.S diberi mukjizat Allah menghidupkan orang yang telah mati. Suatau hari nabi Isa membangkit seorang yng telah mati lalu bertanya, “apakah yng terjadi kepada kamu?” lalu jawab mayat itu, “aku sedang ditanya oleh malaikat dan sampai sekarng masih belum trjawab”.Tanya nabi Isa, “apakah soalan itu?”. Lalu jawab mayat itu, “aku berkerja sebagai seorang yang menjual kayu api,apabila selesai aku memikul kayu api tersebut untuk dihantar ke rumah orang membeli, sewaktu dalam perjalanan aku mengambil sedikit hujung kayu api itu untuk mencungkil gigi tanpa diketahui oleh pembeli tersebut, oleh sebab demikian, aku ditanyakan soalan mengenai hal itu sehingga 70 tahun soalan itu masih belum  dapat dijawab“,

 Subhanallah, sekecil perbuatan seperti dipersoalkan kawan2, apatah lagi perbuatan kia yang mngambil barang org tanpa izin? Dan apatah lagi perkara utama yang akan di soaal? Solat kawan2, solat. Solat itu tiang agama. Maka solat lahh prkara yang pertama akan disoal.

Marilah kita sama2 mengambil kesempatan yang ada memperbaiki diri, dengan cara apa? Menambahkan ilmu, bagaimana? Dengan membaca buku dan menghadiri usrah dan majlis ilmu. Ingatlahh, maut takkan mngira usia, dan kita tak tahu bila kita akan mninggal dunia, mungkin esok, mungkin lusa. Jangan lah menunggu masa tua untuk mengorak langkah, dan janagn lahh memberi alasan menunngu hidayah Allah, sesungguhnya Allah akan mengurniakan hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNYa, jika kita terus berada daalm kejahilan tanpa mempunyai niat untuk mndalami agama, hidayah itu takkan datang sendiri.



1) Demi Masa,

2) Sesungguhnya SEMUA manusia itu di dalam kerugian,
3) KECUALI mereka yang berIMAN, dan beramal soleh, dan berpesan2 pada kebaikan, dan berpesan2 pada kesabaran.


Sunday, February 3, 2013

H I J R A H



Assalamualaikum, 

selalunya saya yang tersalah dalam melabel..
terlupa untuk bersangka baik dan menyelami masalah manusia.. terlupa saranan 'huznu dzon'
difikirkan secara logik, tiada hamba Allah yang tidak takut kepada Allah.. tiada yang tidak ingin ke syurga..
dan kadang-kadang kita lupa bahawa penghijrahan itu perlu..

masalah-masalah berikut mungkin kecil bagi kita.. tapi sukar bagi sesetengah hamba Allah..
kita tidak boleh mengarah orang untuk berubah.. sebaliknya kita perlukan 'tafahum'.. iaitusaling memahami..


 *huraian : energy lost due to friction between cloth and skin, limited movement due to resistance provided by the cloth... (time ni la nak aplikasi physics... hehehe.. )


Kadang-kadang kita tidak sedar, yang kita lempar hanyalah kritikan dan tomahan..
tanpa sediakan solusi untuk semua..
sebab apa?
sebab kita malas nak membantu rakan...
muhasabah diri.. betul tidak kita malas untuk saling membantu???

setakat tegur insyaallah semua boleh buat.. :)
tetapi.. siapa yang mampu berikan jalan tindakan yang harus dilakukan seterusnya???

berubahlah demi Allah.. berubahlah secara perlahan, jika itu yang kita mampu..
kerana syarat mati itu bukanlah usia.. malah kehidupan itu sendiri..

atototototototototo~~~~~~~ ehem... dah... (lagha semata-mata)

sesungguhnya Allah sahaja yang tahu, teme ni banyak perkara yang perlu diperbetulkan.. (okay.. maybe close friends tahu lah betapa jahilnya teme ni..)

pilihlah sahabat yang mampu menolong kita...
"Seseorang itu dikenali berdasarkan sahabatnya, maka berwaspadalah / bersikap bijaksanalah dalam memilih sahabat.(Riwayat Ahmad)

selalu kita mahukan orang di sekeliling kita berubah.. tanpa pernah berusaha untuk mengubah diri kita dahulu demi Allah dan keselesaan orang sekeliling..
"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" (Riwayat Abu Daud)


sama-sama lah kita berhijrah kerana Allah.. dan bantu kawan-
kawan kita berhijrah..

#CopyPaste :)

Friday, February 1, 2013

M A S A


TERJEMAHAN SURAH AL ’ASR
(MASA)

SURAH INI DITURUNKAN DI MEKAH DAN MENGANDUNGI 3 AYAT.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

1.Demi masa
2.Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
3.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan (nasihat menasihati) dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran.




KETERANGAN SURAH AL ’ASR

Semua manusia dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman teguh dan beramal soleh, serta suka nasihat menasihati tentang kebenaran serta kesabaran. Orang yang soleh sentiasa menjaga baik hubungan sesama manusia serta hubungan dengan Allah swt. Masa yang berlalu diisi dengan perkara yang berfaedah tanpa membazirkan perkara dengan perbuatan yang sia-sia. Pendek kata sentiasa mengikuti apa yang diperintahkan olehNya dan meninggalkan apa yang dilarang olehNya.

RUJUKAN
KITAB TAFSIR AL-QURAN NUL KARIM
RASM UTHMANI

Wednesday, January 9, 2013

S O L A T


Assalamualaikum,

Hidup di alam universiti tak macam kat SBP dulu. Kalau dulu, semua teratur, lengkap dengan duniawi dan ukhrawi. Tapi bila masuk alam Universiti nie, semuanya berbeza. Hidup lebih mencabar dan kita tidak dibimbing lagi seperti di alam sekolah dulu. Zaman sekolah dulu, bagi yng berasrama penuh, wajib ke surau, cikgu dan rakan2 akan sentiasa membimbing kita. Sama juga seperti bagi yang sekolah harian. Setiap hari, ibu dan bapa akan membimbing supaya anak mereka melakukan kewajipan terhadapa Yang Maha Pencipta.

Bila melangkah ke dunia dewasa, hidup berjauhan dengan keluarga, semuanya bergantung pada diri kita sendiri. Nak solat keh tak, tiada org akan tegur or marah, kerana masing2 melakukan hal sendiri. Bukan tanak tegu berulang kalir, tapi bila acap kali menegur dan memberi nasihat, takut nanti dicop "BAJET ALIM". Sedarlahh, SOLAT ITU TIANG AGAMA. Solat juga adalah perkara pertama yang akan dinilai apabila kita mati kelak. 

Ada yang mngatakan, "nanti bila aku ikhlas aku solat lahh, nak solat mana boleh dipaksa". Duhai teman, perintah Allah (kewajipan) wajib kita tunaikan tidak kira walau apa cara sekali pun.Biarpun tidak ikhlas, tetapi kita terlepas dari dosa mninggalkan solat. KEWAJIPAN dan KEIKHLASAN adalah dua perkara yang berbeza.

Sebagai contoh, seperti membayar yuran dan memberi derma. Yuran sekolah wajib dibayar tidak kisah ikhlas atau tidak. jika tidak dibayar pasti akan dikenakan hukuman atau tindakan betu tak? berbeza kan dengan derma? begitu jugalah perkara wajib. Solat itu wajib ditunaikan tidak kira apa jua sekalipun. Adapun Allah memberikan Rukhsah Solat untuk menunjukkan bahawa betapa pentingnya solat. 



Seksaan bagi orang-orang yang meninggalkan solat

Orang yang tidak sembahyang akan diseksa dengan 15 seksa; 6 daripadanya akan diterima di dunia, 3 seksatatkala hendak mati, 3 seksa lagi ketika berada di alam kubur dan 3 seksa lagi di hari kiamat :-.

Enam seksa semasa hidup di dunia:

1. Ditinggalkan berkat pada umurnya.
2. Allah akan menghapuskan tanda-tanda orang salih daripada mukanya.
3. Tiap-tiap amal yang dikerjakan tiada diberikan pahala kepadanya.
4. Segala doanya tiada diperkenankan oleh Allah.
5. Dia dimarahi dan dibenci oleh segala makhluk di dunia.
6. Tidak ada baginya bahagian daripada doa orang-orang salih.

Tiga seksa tatkala hendak mati:

1. Dia mati dalam kehinaan.
2. Mati dalam keadaan yang sangat lapar.
3. Mati dalam keadaan yang sangat haus, sehinggakan jika dituangkan kepadanya sekelian air laut di dunia ini,dia tetap merasa tidak puas

Tiga seksa ketika di alam kubur:

1. Disempitkan kuburnya.
2. Dinyalakan api, di mana dia akan membalik-balikkan dirinya didalam bara api itu.
3. Allah mngerahkan ular yang paling besar untuk menyebat mayat itu, yang mana dinamakan ular itu 'SHAJKUL AKRAK' dan ular itu akan berkata, Sesungguhnya aku telah disuruh oleh Tuhanku untuk memukul engkau dari Subuh hingga ke Zuhur, dipukul pula hingga ke Asar dengan sebab engkau sia-siakan waktu Zuhur. Begitulahseterusnya tiap-tiap hari dan malam sehingga hari kiamat.


Tiga seksa di hari kiamat:

1. Allah memerintahkan malaikat azab agar menghela orang yang tidak sembahyang itu ke dalam neraka.
2. Allah menilik pada orang yang tidak sembahyang itu dengan tilikan yang murka.
3. Allah akan mengira orang yang tidak sembahyang itu dengan kiraannya yang paling berat dan terus disumbatkan ke
dalam nerakasebagaimana firman Allah yang bermaksud, "Apa yang membawa kamu ke neraka?
" Mereka menjawab, "Kami , tidak sembahyang."


Barang siapa yang meninggalkan sembahyang fardu,
seksanya umpama:-

Subuh:
Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka jahanam selama 60 tahun.

Zuhur:
Dosanya seperti membunuh seribu orang Islam.

Asar:
Dosanya seperti meruntuhkan Kaabah.

Maghrib:
Dosanya seperti berzina dengan ibu atau bapanya sendiri.

Isyak:
Allah berseru kepada mereka, "Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi reda engkautinggal di bumi-Ku dan menggunakan nikmat-nikmat-Ku." Segala gerak - gerinya seperti pakai, makan, tiduradalah berdosa kepada Allah.

Seksaan Ketika Hidup Di Dunia
Allah kurangkan keberkatan umurnya. Rezekinya dipersempitkan oleh Allah. Tidak ada tempat baginya di sisiagama Islam. Doanya tertolak. Hilang cahaya soleh dari wajahnya. Amal kebajikan yang dilakukannya langsungtidak diberi pahala.

Seksaan Ketika Sakaratul Maut
Ia akan menghadapi sakaratul maut dalam keadaan hina. Matinya dalam keadaan menderita kelaparan. Matinyadalam keadaan yang tersangat haus walaupun diberi minum air sebanyak tujuh lautan.

Seksaan Ketika Di Dalam Kubur
Allah akan menyempitkan kuburnya dengan sesempitsempitnya. Kuburnya akan digelapkan. Allah akanmenyiksanya dengan pedih sehingga hari Qiamat.

Seksaan Ketika Berada Di Akhirat
Ia akan dibelenggu dan diseret ke padang Mahsyar oleh malaikat. Allah tidak akan memandangnya denganpandangan belas kasihan. Allah tidak akan mengampuni dosanya dan dia akan disiksa dengan keras di dalam neraka.
 
Jika kita tertinggal solat maka, qada lahh solat kita apabila kita ingat, sesungguhnya Allah tidak membebankan hambaNya.

"Barang siapa yang terlupa solat atau tidur dan terlepasnya, kafarahnya ialah bersolatlah sebaik sahaja dia ingat" - [Hadith riwayat Muslim ].

Jadi marilah kita sama menjaga solat kita, semoga hidup kita diberkati dan dirahmati. InsyaAllah, untuk renungan bersama.

music